Navigation

Saunalla on takanaan pitkä ja vaiherikas historia suomalaisessa kulttuurissa. Siitä huolimatta saunatavat ovat pysyneet hyvin pitkälti muuttumattomina, joskin saunaan liittyvät uskomukset ovat tätä nykyä hieman hellittäneet entisistä ajoista; saunassa ei enää tarvitse pelätä paholaisen tai saunatontun kostoa, jos lauteilla erehtyy vaikkapa hieman nostamaan volyymin tasoa tai päästämään ilmoille pienen kirosanan.

Sauna on suomalaiselle lähes yhtä olennainen osa elämää kuin syöminen ja nukkuminen – sauna lämmitetään raskaan työpäivän jälkeen, viikonlopun alkamisen kunniaksi, pakkaspäivän ulkoilun jälkeen ja ystävien tullessa kylään. Saunominen sopii kaikkiin tilanteisiin ja sen pääasia on nautiskelu ja rentoutuminen.

Jokaisella on oma tapansa löylytellä, mutta tässä muutama ohjenuora nautinnolliseen saunahetkeen:

SEITSEMÄN ASKELTA SAUNANAUTINTOON

1. Käy suihkussa ennen saunaa. Suihku puhdistaa ja virkistää kehosi – sitten ei muuta kuin löylyihin!

2. Saunominen tapahtuu perinteisesti ilman uima-asua. Jos kyseessä on sekasauna, voit halutessasi kietoutua pyyhkeeseen. Mikäi saunot alasti, muista asettaa laudeliina takapuolesi alle hygienian turvaamiseksi.

Saunomisen noviisit saattavat vieroksua ajatusta alasti saunomisesta. Useat suomalaiset saunat eivät kuitenkaan ole sekasaunoja, vaan esimerkiksi uimahalleista, hotelleista ja kuntosaleilta miehille sekä naisille löytyvät omat saunat. Mikäli julkisissa tiloissa on vain yksi sauna, järjestetään miehille ja naisille omat saunavuorot.

3. Saunomisen tavoitteena on saada hiki pintaan. Oleile saunassa noin 10-15 minuuttia, jotta hiki kerkeää muodostua. Saunan kosteustasapainoa säädellään löylyä heittämällä: jos ilmanala tuntuu liian kuivalta, nappaa kauha käteesi ja heitä vettä kiuaskiville. Ennen kuin innostut heittelemään löylyvettä, muistathan varmistaa saunatovereiltasi onko löylyn heittäminen heidän mielestään sopivaa.

4. Löylyjen välissä on tärkeää vilvotella – hikoilun jälkeen kroppa janoaa viilennystä. Hyvä keino virkistäytyä on kylmä suihku, tai mahdollisuuksien mukaan pulahdus järvessä tai meressä. Talvisaikaan hurjapäisimmät saunojat uivat avannossa tai pyörivät lumihangessa.

5. Vilvoittelun jälkeen voit joko nauttia lasillisen raikasta vettä, kylmää olutta tai suunnata uudestaan löylyihin.

6. Anna kehollesi aikaa jäähtyä saunaistuntojen välissä. Saunomisen jälkeen peseydy lämpimässä suihkussa ja nauti saunan jälkeisestä hyvästä olosta!

7. Saunakokemus kruunataan tilanteeseen sopivalla ruualla ja juomalla. Hikoilun jälkeen on hyvä huolehtia neste- ja suolatasapainosta: juo runsaasti nesteitä ja nauti suomalaisesta perinneherkusta; saunamakkarasta. Makkaran voi kypsentää kätevästi saunan kiukaalla kiuaspussissa tai alumiinifoliossa. Hyöryävän kuuma herkku on mukava nauttia löylyttelyn jälkeen sinapin tai ketsupin kanssa. Makkaran kanssa maistuu pullo hyvää olutta – useilta suomalaisilta panimoilta löytyykin valikoimista saunaoluita.